Waarom heeft de maker gekozen voor de naam ' Iedereen telt' ? Binnen het drama- en muziekonderwijs telt iedereen. Dit wil zeggen dat je rekening houdt met de leerlingen die er in je groep zitten. Je laat iedereen in zijn eigen waarden. Pas als je iedereen in zijn eigen waarden laat creëer je een veilige situatie. De methode doet dit onder andere met laagdrempelige activiteiten. Het is niet erg als een leerling niet durft mee te doen. Zodra de leerling het andere leerlingen wel zien doen durft een leerling vaak wel over de drempel te stappen en deel te nemen aan de activiteiten. Ga leerlingen dus niet pushen, het komt wel!
De methode ' Iedereen telt' is een online drama- en muziek methode. Deze methode sluit aan bij de methode 'Alles-in-1'. De WPO (Wet Primair Onderwijs) stelt eisen om te voldoen aan samenhangend onderwijs, namelijk: zoveel mogelijk verplichte vakken in samenhang aanbieden. Zodra je vakken in samenhang gaat aanbieden ontstaat er ook thematisch onderwijs. Verder speelt de methode 'Alles-in-1' ook in op de belevingswereld van de kinderen, door aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen sluit de methode aan bij betekenisvol onderwijs. Binnen de methode 'Alles-in-1' is er al sprake van drama en muziekonderwijs, echter is dit niet uitgebreid waardoor ik heb besloten om hierop verder in te gaan.
Vanaf groep 4 gaan de leerlingen werken met de methode 'Alles-in-1'. De methode heeft voor de groepen 4 vijf verschillende thema's. De methode voor de groepen 5 t/m 8 bestaat uit 20 thema's waarvan ieder jaar er vijf gekozen worden. Aangezien de thema's bij de groepen 5 t/m 8 ieder jaar wisselen heb ik er voor gekozen om een methode te schrijven die past bij de thema's van de groepen 4. De methode kan dus ook ieder jaar hergebruikt worden. Door het ieder jaar te gebruiken krijgen de leerkrachten steeds meer ervaring in het geven van drama- en muzieklessen, waardoor er wellicht toch meer drama- en muziekonderwijs terug te zien is in school.
In dit hoofdstuk zal er verder ingaan worden op de inspiratie die de methode jouw biedt, keuze voor een website, opbouw methode, de thema's van de methode, de opbouw van de lessen en de veiligheid en duidelijkheid.
Inspirerend
Drama en muziek worden vaak als lastig ervaren en zorgt bij veel leerkrachten voor een flinke last op hun schouders. Veel leerkrachten hebben verschillende redenen waarom ze geen drama-of muziekles geven. Het programma is te vol en er blijft geen tijd meer over voor drama en muziek, ik ben er zelf niet goed in dus dan kan ik het maar beter niet doen of in mijn groep zitten te veel diverse leerlingen waardoor ik echt niet hoeft te beginnen aan een drama- of muziekles. Maar als we het nu een anders bekijken. En gaan kijken waarom leerlingen juist wel in aanraking moeten komen met drama en muziek. Leerlingen waarbij drama of muziek regelmatig op het programma staan, zien we terug dat de klassensfeer verbeterd. Leerlingen zitten veel beter in hun vel en durven zich naar elkaar beter te uiten. Daarom heb ik de methode 'Iedereen telt' ontwikkeld. 'Iedereen telt' biedt leerkrachten inspiratie, het is makkelijk toegankelijk maar vooral ook laagdrempelig voor zowel de leerkracht als voor de leerlingen. Het complete lesmateriaal zorgt ervoor dat je als leerkracht geen last meer op je schouders voelt maar dat de last van je schouders afvalt.
Keuze voor een website
De tijd van nu is bijna helemaal gedigitaliseerd. Dus vandaar ook een online methode. Dit zorgt ervoor dat het voor iedereen toegankelijk is. Bij de methodes op papier moet je vaak nog dingen inscannen, plaatjes zoeken bij een les of je hebt voor muziek nog een cd nodig. Dit hoeft bij de methode 'Iedereen telt' niet! De lessen staan klant en klaar op de site met de daarbij horend youtube filmpje of een link naar een muziekstuk. Alles is met een online methode in handbereik.
Opbouw van de methode
De methode bestaat uit vijf verschillende thema's. Ieder thema bestaat uit vier lessen. Aangezien het een drama- en muziek methode is bestaat ieder thema uit twee dramalessen en twee muzieklessen. Per thema kan hierin gevarieerd zijn. Zo kan het zijn dat u in het ene thema eerst een muziekles geeft daarna een dramales de keer daarop een muziekles en de laatste les van het thema een dramales is. Maar dit kan ook andersom zijn, bijvoorbeeld: dramales- muziekles- dramales- muziekles. Dit is afhankelijk van hoe goed de lessen op elkaar aansluiten.
Eén thema in de methode 'Alles-in-1' duurt in totaal 8 weken. Dat wil dus zeggen dat je om de twee weken een les drama of muziek geeft. Naast de drama- en muzieklessen kun je ook nog regelmatig voor kiezen om energizers te gebruik voor in je klas. Ondanks dat energizers eigenlijk korte energiespelletjes zijn kunnen deze wel bijdragen aan een goede klassensfeer waarin iedereen gelijk is, leerling hebben plezier waardoor het samenwerken onderling ook steeds beter wordt. Door regelmatig wat energizers te doen kan de positieve sfeer in de groep meegenomen worden naar de drama- en muzieklessen waardoor de veiligheid van de leerlingen groter wordt. Hierover meer in het kopje: veiligheid en duidelijkheid.
De lessen van de methode sluiten aan bij de TULE doelen. Je kunt onder het kopje kerndoelen meer vinden over de verschillende doelen.
Thema's
Zoals al eerder verteld werd wordt er gebruik gemaakt van vijf verschillende thema's, namelijk:
De bovenstaande thema's kunnen verdeeld worden in vijf verschillende domeinen, namelijk: Aardrijkskunde, cultuur, geschiedenis, techniek en natuur. Voor leerkrachten die werken met de methode 'Alles-in-1' kunnen makkelijk de vijf thema's in de juiste volgorde volgen. Voor leerkrachten die gebruik willen maken van de lessen maar die geen gebruik maken van de methode 'Alles-in-1' kan deze methode ook goed gebruikt worden. Lessen / thema's kunnen ook onafhankelijk van elkaar gegeven worden. Het is dus geen must om over de methode 'Alles-in-1' te beschikken.
Opbouw van een les
Een les bestaat altijd uit vier onderdelen, namelijk: een inleiding, warmin-up, kern en de afsluiting.
Bij de inleiding vertel je de leerlingen wat ze in deze les gaan doen. Hierin bespreek je de techniek die in de les centraal staat. Dit kan zowel door te vertellen maar dit kun je ook uitleggen door een spel. Hierna start je met een warming-up hierin gaat de hele klas kennis maken met de spelvorm. Tijdens de kern komen de vaardigheden die tijdens de warming-up zijn geoefend terug. Nu worden de vaardigheden toegepast en verdiept. We sluiten de les af met het onderdeel afsluiting waarin je een korte nabespreking hebt met de leerlingen maar dit kan ook een afsluitend spel of liedje zijn.
Veiligheid en duidelijkheid
Bij drama en muziek is het belangrijk dat de leerlingen zich veilig voelen. Zodra de leerlingen zich niet veilig voelen ontstaat er geen spel en doen zij ook niet mee tijdens de dram-of muziekles. Leerlingen moeten zich op hun gemak voelen. Soms is er al een goede band tussen de leerlingen waardoor ze zich veilig voelen. Maar soms kan dit ook heel anders zijn en bent u er weken mee bezig om een goede band en vertrouwen op te bouwen. Vandaar dat de methode 'Iedereen telt' in het eerste thema laagdrempelig start, waarbij iedereen kan meedoen en de sfeer goed blijft. Hierna gaat het niveau steeds een beetje omhoog. Veiligheid creëer je ook door herhalingen. Spelvormen of liedjes terug laten komen uit eerdere lessen zorgt bij leerlingen voor een veilig gevoel. Zij weten dan immers waar ze aan toe zijn en geeft de onzekere leerlingen ook houvast. In de methode proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de veiligheid van de leerlingen door de lessen laagdrempelig en toegankelijk te maken voor alles leerlingen. Wel is het belangrijk dat een leerkracht aanvoelt of een les wel of niet past bij de klas. U kunt als leerkracht ook altijd de lessen aanpassen zodat ze aansluiten bij het niveau van uw eigen klas.
Een andere manier om het spel veilig te maken is het maken van duidelijke afspraken/ regels. Door regels en afspraken te maken geef je bij de leerlingen aan wat je van hen verwacht. Deze afspraken kun je het beste op een groot vel schrijven zodat het zichtbaar is voor alle leerlingen. Herhaal de regels aan het begin van de les kort zodat de leerlingen er nog eens aan herinnert worden. Door de afspraken met de hele klas te maken zijn de leerlingen medeverantwoordelijk voor een goede sfeer.
Educatie en school (z.d.) geven de volgende voorbeelden:
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com