Rain Wave

 

Water is iets heel belangrijks in ons leven. Zonder water konden wij niet bestaan. Maar niet alleen wij maar ook dieren en planten. Planten hebben water nodig om te groeien. Iedereen heeft wel al eens onweer, regen en wind gehoord. In deze les gaan de leerlingen zelf regen, onweer en wind nabootsen door gebruik te maken van hun handen. Uiteindelijk zal er in jullie klas een echte regenstorm plaatsvinden. 

 

Groep: vanaf groep 3

Duur: 45 minuten

Ruimte: klaslokaal 

Materialen: /  

 

Doelen: 

  • De leerlingen kunnen met bodysounds geluiden nabootsen.
  • De leerlingen kunnen samen met de leerkracht een grafische notatie maken van het lied.
  • De leerling heeft bij het musiceren in groepsverband aandacht voor het samen spelen. 
  • De leerling kan tijdens het maken van muziek luisteren naar andere en inspelen op andere zodat er een gezamenlijk resultaat ontstaat. 

Inleiding: 

Samen met de leerlingen heb je een inleidend gesprek over verschillende weersomstandigheden. Denk hierbij aan onweer, hagel, regen, wind, storm etc. Vraag eens aan de leerlingen of we de geluiden met onze handen kunnen nabootsen. Wat kunnen we bijvoorbeeld doen als het waait (handen over elkaar wrijven) en wat als het regent (zachtjes tikken op de tafel) en als het dan nu hagelt (met de vingers knippen). Luister ook naar de ideeën van de leerlingen, misschien komen daar nog betere ideeën uit. 

 

 

Warming-up:

Samen met de leerlingen zit je in een kring. Jullie hebben net verschillende geluiden nagebootst. Als leerkracht begin je te vertellen dat het vandaag niet zo'n mooi weer is. Het begint een beetje te waaien. Als leerkracht begin je met het uitvoeren van de handelingen die jullie gebruiken als er wind ontstaat. De leerling naast de leerkracht neemt dit geluid over. De andere leerlingen nemen het geluid ook van elkaar over, net als een wave. Je oefent met de leerlingen de geluiden na te bootsen. Het is hierbij belangrijk dat er niet gekletst wordt. 

 

Kern: 

De leerlingen zitten nog altijd in de kring. Je voert de oefening die tijdens de warming-up zijn geoefend nog een keer uit. Echter kan het zijn dat de wind nog niet helemaal de kring rond is gewest en dat er al wat regendruppeltjes beginnen te vallen. De leerling naast de leerkracht neemt het geluid over en de wave gaat weer verder. Dit blijf je oefenen.

Samen met de klas bespreek je hoe de regenstorm gaat verlopen. Begint het eerst te waaien en begint het dan zachtjes te regenen waarna het steeds harder gaat regenen of...........? Laat de leerlingen hier eens over nadenken. Je kunt het als geheugensteuntje op het bord schrijven. Hierna wordt de regenstorm (rain wave) opgenomen. Hiervoor kun je het beste een telefoon gebruiken. Jullie nemen de regenstorm op. Spreek met de leerlingen af dat het heel belangrijk is dat de leerlingen niet praten aangezien het wordt opgenomen. 

 

Afsluiting:

Luister als afsluiting naar de rain wave die er is opgenomen. Horen de leerlingen ook dat het wind is en dat het lijkt alsof het steeds harder begint te regen? Lijkt het niet alsof je buiten in de regen staat? 

 

Hiernaast kun je een voorbeeld zien van een rain wave zodat je een beeld kunt vormen van het geheel.