Fruitsalade

Groep: vanaf groep 3

Duur: 30 minuten 

Ruimte: klaslokaal 

Materialen: eventueel afbeeldingen van vruchten die in het lied naar voor komen als extra ondersteuning.

 

Doelen:

  • De leerlingen kunnen kritisch luisteren en onthouden verschillende vruchten die in het lied benoemt worden. 
  • De leerlingen kunnen kritisch luisteren naar de muziek en voeren op het juiste moment de handeling uit. 
  • De leerlingen kunnen de grafische notatie (afbeeldingen die de leerkrach uitprint) in de juiste volgorde leggen. 
  • De leerlingen kunnen aan de hand van de grafische notatie het lied meezingen.

Inleiding:

Samen met de leerlingen ga je het spelletje ' alfabet' doen. Je begint bij de letter a. Samen met de leerlingen ga je op zoek naar fruitsoorten die beginnen met de letter a. Als jullie een fruitsoort hebben gevonden dat begint met de a (bijvoorbeeld abrikoos) dan ga je verder met de letter b en ga zo maar door. 

 

Warming-up:

Samen met de leerlingen luister je naar het lied ' Fruitsalade'. Het is hierbij belangrijk dat de leerlingen het filmpje niet zien. Na het beluisteren van het liedje vraag je aan de leerlingen welke vruchten ze allemaal hebben gehoord. Probeer de vruchten in de juiste volgorde op te schrijven. Dit kun je ook doen door afbeeldingen uit te printen en deze in de juiste volgorde op te hangen. 

Verdeel de verschillende soorten fruit over de groep. Je zet de muziek aan. De leerlingen die gaan snel staan en zitten als hun fruit wordt genoemd. Herhaal dit totdat iedereen op het juiste moment reageert. 

 

Kern:

Bij de kern ga je het lied aanleren hierbij volg je de volgende stappen. 

  • leer eerst het refrein aan.
  • zing daarna zelf het couplet, terwijl de leerlingen zelfstandig het refrein zingen. 
  • na een aantal keren herhalen zingen de leerlingen het lied zelfstandig. 

Afsluiting:

Bespreek met de leerlingen nogmaals de vruchten die in het lied naar voren zijn gekomen. Zijn er misschien leerlingen die bepaalde vruchten niet kennen?

Je kunt ook eventueel het spelletje ' alfabet nog eens spelen' komen de leerlingen nu sneller op verschillende vruchten komen of weten ze misschien nog andere vruchten.

 

Hiernaast kun je de muziek beluisteren die hoort bij deze les. 

Download
Songtekst Fruitsalade.pdf
Adobe Acrobat document 34.2 KB