We gaan terug in de tijd en nemen een kijkje in het verleden. Samen met de leerlingen ga je naar het museum. In dit museum kun je van alles zien. Zo kun je reusachtige dino's zien, ridders en jonkvrouwen, indianen, cowboys, Egyptenaren, keizer de tweede en ga zo maar door. Alles wat met de geschiedenis te maken heeft kun je bewonderen. Maar het is een speciaal museum. Overdag moeten de standbeelden ontzettend goed stil staan. Ze mogen niet eventjes krabben of een voet verzetten, maar 's nachts, als de gasten naar huis zijn, komen de standbeelden tot leven.
Groep: vanaf groep 4
Duur: 45 minuten
Ruimte: klaslokaal, speellokaal
Materialen: CD speler
Doelen:
Inleiding:
Vertel de leerlingen dat ze standbeelden gaan nadoen. Wat is belangrijk als je een standbeeld bent.......? Je staat muis en muis stil. Praat met de leerlingen over welke standbeelden je in een museum kunt zien. Als je denkt aan het thema waar we het nu over hebben wat zouden we dan kunnen uitbeelden?
Warming-up:
Tijdens de warming-up start u de muziek. Als u de muziek stopt dan moeten de leerlingen muisstil staan. U loopt rondt en controleert dit. Herhaal dit een aantal keren.
Hierna kun je de leerlingen tijdens het maken van de standbeelden verschillende opdrachten geven. Denk hierbij aan:
Kern:
De leerlingen hebben net zelf verschillende standbeelden gemaakt. In de kern gaan de leerlingen in tweetallen aan de slag. Ze moeten in tweetallen een standbeeld maken. Hierbij is het belangrijk dat het ook lijkt als een standbeeld. De leerlingen moeten niet zomaar naast elkaar gaan staan, ze moeten zich als het waren elkaar vastgrijpen. In de volgende opdracht wordt er op hoog tempo 3 tot 5 lichaamsdelen opgenoemd. De leerlingen lopen door de zaal en als de muziek stopt ga je met diegene die het dichts bij je staat het standbeeld maken. Het moet voldoen aan de eisen die van te voren zijn genoemd. Als leerkracht moet je niet de standbeelden die niet aan de eisen voldoen afkeuren maar geef constant complimenten. Hierbij is het belangrijk dat je snel verder gaat maar wel aandacht hebt voor de verschillende combinaties. Geef hierna weer verschillende eisen aan waar het standbeeld aan moet voldoen, start de muziek en laat de leerlingen even bewegen op de muziek. Als de muziek weer stopt zoeken de leerlingen weer een leerling op die het dichts bij hen staat en beelden ze het standbeeld uit. Ga zo door en maak het steeds moeilijker. Je zult merken dat de leerlingen er plezier aan beleven ondanks dat ze de opdrachten misschien niet goed uitvoeren.
Afsluiting:
In een museum loopt een chagrijnige nachtbewaker rond. Hij loop 's nachts tussen de beelden door en als hij een beeld ziet bewegen, wordt dat beeld ontslagen. Alle leerlingen gaan als standbeeld in de ruimte staan. De nachtbewaker gaat naar de gang. Wanneer iedereen goed staat, komt de nachtbewaker binnen en loopt door de ruimte. Aan de standbeelden de opdracht om zich te bewegen, een andere houding aan te nemen, even te ontspannen, een stukje te lopen, zonder dat de nachtbewaker dit ziet. Wanneer de nachtbewaker een kind ziet bewegen, is de leerling af en moet aan de kant gaan zitten. Wie houdt dit het langst vol?
Deze les is afkomstig uit dansspetters III van Maria Speth. Blz. 98 en 99
Muziek
Deze muziek staat op de CD die bijgeleverd is bij de methode.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com