Het wilde westen

 

Groep: 3 t/m 5

Duur: 45 minuten 

Ruimte: speellokaal 

Materialen: cd- speler

 

Doel(en):

  • De leerlingen leren spel en beweging te gebruiken om er ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 
  • De leerlingen kunnen de twee verschillende muziekstukken onderscheiden.  

Toelichting: 

In het wilde westen leven twee verschillende groepen, namelijk de indianen en de cowboys. Maar de indianen zijn bang voor de cowboys. Als de cowboys de indianen zien dan gebeurt er iets vreemds, ze verstenen van de angst in de vorm van een cactus of een rots. Zou het ons lukken om vrede te sluiten tussen deze twee groepen.......?

 

Inleiding:

U legt de leerlingen uit dat we het gaan hebben over het ' Wilde Westen'. Waar denken de leerlingen aan als het gaat over het 'Wilde Westen'? Vóórdat u start met het aanleren van de dans moeten er specifieke bewegingen bedacht worden. Deze specifieke bewegingen moeten passen bij de cowboys en de indianen.  Hierbij kunt u denken over wat cowboys doen, denk hierbij aan een lasso. Maar een cowboy schiet ook. Dit kan hij heel precies doen of juist met en hele snelle beweging. Als een cowboy op een paard zit dan kan hij rechtop zitten maar hij kan ook als sjokkend rustig op zijn paard zitten.  

Maar wat doen indianen? Indianen kunnen heel goed sluipen. Dit doen ze vaak heel zachtjes op hun tenen maar indianen zijn heel goed in het bedenken van sluiproutes. Het ontcijferen van verschillende sporen kunnen indianen ook goed. Zo kunnen er verschillende sporen ontstaan door te slepen, trippelen, schuifelen of door met je voeten te schuiven.

 

Warming-up:

U gaat samen met de leerlingen kijken hoe je het beste kunt 'verstenen'. Bespreek eerst met de leerlingen wat verstenen is. Hoe en in wat je je kunt 'verstenen'?  Denk hierbij aan een rots, een cactus of een totempaal. In de warming-up zet u de muziek op en zet u op bepaalde momenten de muziek uit. Als de muziek uit is dan moeten de leerlingen 'verstenen'. 

 

Kern:

Verdeel de groep in twee groepen, een groep beeld de indianen uit en een groep beeld de cowboys uit. De leerlingen kiezen een manier van voortbewegen dat past bij de indianen of cowboys.  Dit is ook al deels besproken in de inleiding. Het is hierbij belangrijk dat de leerlingen de muziek horen en op de muziek de bewegingen kunnen uitvoeren.  Hierna wordt de volledige dans uitgevoerd. 

 

U hoort bij het luisteren van de muziek dat er twee verschillende melodieën zijn. Het eerste gedeelte is de muziek van de cowboys. De cowboys gaan bewegen op de muziek en de indianen zijn 'versteend'. Hierna komt het stuk waarbij de indianen gaan bewegen en de cowboys verstenen dit wordt twee keer herhaald. Het lied eindigt met de grote verbroederingsdans waarbij er vrede is en niemand bang meer is voor elkaar. De leerlingen vullen dit vrij in. 

 

Hieronder is nog een kort overzicht te zien van de dans:

  1. De cowboys dansen over de prairie. De indianen zijn 'versteend'. 
  2. De indianen dansen en de cowboys zijn 'versteend'. 
  3. Herhaling stap 1.
  4. Herhaling stap 2. 
  5. Verbroederingsdans 

Afsluiting:

Als afsluiting zou je de dans nog een keer kunnen doen. Alleen speel je nu het spel dat als je 'versteend' bent en je beweegt dat je dan langs de kant moet gaan zitten. Kijken wie dit het langste volhoud.

 

 

Deze les is afkomstig uit dansspetters I van Maria Speth. Blz. 68 en 69

 

 

Oefenmuziek 

  • Oefenmuziek indianen, nummer: 2
  • Oefenmuziek cowboys, nummer: 3

Deze muziek staat op de CD die bijgeleverd is bij de methode. 

Muziek volledige dans

  • Het wilde westen, nummer: 4