Rusland: De Russische zitdans

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Inscite autem medicinae et gubernationis ultimum cum ultimo sapientiae comparatur. Qua ex cognitione facilior facta est investigatio rerum occultissimarum. At coluit ipse amicitias.

 

Tjaa, wat staat hier dan nu? In deze les gaan de leerlingen iets leren over de verschillende manieren van verschillende landen. Echter zal Rusland de hele les centraal staan, want zij hebben toch wel hele gekke tafelmanieren. 

 

Groep: vanaf groep 4

Duur: 45 minuten 

Ruimte: klaslokaal/ kringopstelling

Materialen: Muziek

 

Doel(en):

  • De leerlingen kunnen meerdere handelingen achter elkaar onthouden en uitvoeren op het ritme van de muziek. 
  • De leerlingen kunnen de handelingen op verschillende tempo's uitvoeren. 

Inleiding:

De leerkracht praat met de leerlingen over de verschillende gebruiken in verschillende landen. Je kunt namelijk als je naar het buitenland gaat de mensen meestal niet verstaan. Hierbij geef je als voorbeeld de gebruiken uit het liedje van de Russische zitdans. In Rusland probeer je door middel van gebaren iets duidelijk te maken. Als je gaat uit eten moet je goed kijken hoe anderen het doen, je kunt het moeilijk vragen. In Rusland gebruiken ze wel hele vreemde tafelmanieren. Hieronder zie je een lijstje van de volgorde van de tafelmanieren:

  1. Servet op schoot leggen;
  2. Ze klappen de menukaart open;
  3. De ober vraagt of je veel of weinig wilt; 
  4. Dan worden de mouwen opgestroopt, eerst links dan rechts;
  5. In Rusland moet je je eigen bestek meenemen, dit haal je uit je broekzak;
  6. Dan knikken ze naar de mensen die naast hun zitten, eerst rechts dan links. 
  7. Als ze zien dat andere dat niet doen maken ze een pestbeweging met hun handen en gezicht;
  8. Tot slot vegen ze met hun handen hun mond schoon. 

Warming-up: 

Tijdens de warming-up ga je met de leerlingen de bewegingen zonder muziek oefenen hieronder staat precies wat je bij iedere handeling voor een bewegingen moet maken. 

  1. Servet op schoot leggen = 2x klappen op je bovenbenen
  2. Ze klappen de menukaart open = 2x klappen in je handen (alsof je iets openklapt)
  3. De ober vraagt of je veel of weinig wilt = een horizontale schuifbeweging met je handen, sla daarna 2x met je r vuist op je l vuist en 2x met je l vuist op je r vuist. 
  4. Dan worden de mouwen opgestroopt, eerst links dan rechts = In twee tellen je rechtermouw en in twee tellen je linker mouw opstropen. 
  5. In Rusland moet je je eigen bestek meenemen, dit haal je uit je broekzak = maak in twee tellen bij je r- heup een trekbewegingen dit doe je hetzelfde aan de l-kant. 
  6. Dan knikken ze naar de mensen die naast hun zitten, eerst rechts dan links = een knikje met je hoofd naar rechts en daarna een knikje naar links. 
  7. Als ze zien dat andere dat niet doen maken ze een pestbeweging met hun handen en gezicht = maak met je handen een lange neus en grote oren. 
  8. Tot slot vegen ze met hun handen hun mond schoon = veeg een keer met je r- hand je mond schoon en daarna met je l-hand

Kern:

Oefen de handelingen meerdere malen. Als je het idee hebt dat de leerlingen het beheersen dan wordt er muziek ingezet. De leerlingen zullen opmerken dat het steeds sneller gaat. 

 

Afsluiting:

Samen met de leerlingen voeren jullie de Russische zitdans helemaal uit. 

 

 

Hiernaast kun je een voorbeeld zien van de Russische zitdans. 

 

Hieronder kunt u de link vinden naar youtube die u kunt gebruiken tijdens deze les.