Iedereen heeft te maken met gevoelens. Soms ben je blij, bang, boos of verdrietig. Maar hoe zien die emoties eruit. Kunnen de leerlingen deze emoties uitdrukken? In de les gaan de leerlingen luisteren naar het liedje ' Weet jij hoe ik me voel?' Hierin worden vier emoties gezongen. Kunnen de leerlingen deze achterhalen? Ook leren de leerlingen de emoties van de andere leerlingen te herkennen.
Groep: 4
Duur: 30 minuten
Ruimte: klaslokaal
Materialen: /
Doel(en):
Inleiding:
Maak gebruik van het liedje 'weet jij hoe ik me voel' hierin komen verschillende emoties naar voren. Zet het liedje op en laat de leerlingen eens luisteren. Waar gaat het liedje over (emoties)? Welke emoties hoor je (bang,verdrieitg, blij en boos)? Valt ze iets op? Horen zij verschillen in muziek of aan de stem van de zanger? Aan emoties kun je muziek koppelen. Ben je blij dan is het meestal een vrolijk liedje. Als muziek boos wilt verklanken dan zijn het meestal harde, lage klanken. Je hoort ook heel vaak aan de stem van iemand dat hij boos, bang, blij of verdrietig is. Luister nu nog eens naar de muziek, horen de leerlingen dit ook?
Warming-up:
Met de leerlingen ga u in een kring staan. Als je bang bent dan bibber je een beetje met je stem. Hierna kies je met de groep voor een bepaalde emotie, bijvoorbeeld boos. Als leerkracht begin je en spreek je je naam boos uit. Hierna doet de leerling die naast je staat hetzelfde. Zo ga je de kring rond. Kies hierna een andere emoties en doe precies hetzelfde.
Kern:
Je gaat de leerlingen het lied aanleren. Als eerste leer je het refrein aan. Dit is altijd hetzelfde. Dit kun je doen op de weggeef techniek. De leerkracht zingt het lied en samen wordt het refrein gezongen. Als de leerlingen het couplet mee kunnen zingen mogen ze dit meezingen. Zing het lied een aantal keer.
Verdeel de groep in vier groepjes, iedere groep krijgt een emotie. Als het couplet van boos wordt afgespeeld dan laten de leerlingen zien dat ze boos zijn. In het couplet komen ook handelingen en houdingen aan bod die de leerlingen eventueel kunnen volgen (stampen met je voeten op de grond, met een vuist in de bal van je hand slaan etc.). Zing zo het hele lied met de leerlingen.
Afsluiting:
Welke emoties stonden er vandaag centraal? Laat de leerlingen nog eens allemaal boos, bang, verdrietig of blij kijken.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com