Groep: vanaf groep 3
Duur: 45 minuten
Ruimte: gymzaal
Materialen: bel, stoelen of banken,
Doel(en)
Inleiding:
Vertel de leerlingen een verhaal waar je erg emotioneel van werd of waar veel verschillende emoties in naar voren kwamen. Je kunt hierbij ook gebruik maken van een boek. Praat met de leerlingen over de verschillende emoties. In de vorige muziekles hebben de leerlingen het al gehad over de emoties bang, blij, verdrietig en boos. Maar kennen de leerlingen nog andere emoties? (verbaasd, verliefd, verveeld, nieuwsgierig of verrast)
Warming-up:
De leerlingen lopen door de klas. Als de leerkracht klapt zoeken de leerlingen een leerling die bij hen in de buurt staat. De leerlingen tonen aan elkaar een emotie. Na een aantal keer wordt de groep in twee groepen verdeeld. De nummers 1 gaan aan een kant staan en de nummers 2 gaan er tegenover staan. Als de leerkracht klapt dan tonen de nummers 1 een emotie. De nummers twee doen nu niet hetzelfde maar ze doen het tegenovergestelde. Hierna schuiven de nummers 1 door zodat ze tegenover iemand anders komen te staan. Je kunt ook afwisselen zodat de leerlingen van rij twee ook eens de emoties mogen verzinnen en de leerlingen van rij twee moeten nadenken over het tegengestelde.
Kern:
Je verdeeld de groep in kleine groepjes bijvoorbeeld van zes leerlingen. Een leerling van het groepje is de chauffeur. De chauffeur gaat rijden met zijn bus en stop bij de haltes. Hier stapt steeds één leerling in en die heeft een bepaalde emotie bijvoorbeeld blij. Hij loopt de bus in en is heel erg blij en laat dit lichamelijk maar misschien ook wel verbaal horen. De chauffeur neemt deze emotie ook over. De leerling die is ingestapt zoekt een plaatsje in de bus en gaat zitten. Als de chauffeur doorrijdt dan zijn alle leerlingen in de bus weer normaal. Bij de volgende halte stapt een andere leerling in ook hij/ zij heeft een emotie gekozen. Als hij/zij de bus instapt toont hij/zij zijn emotie en nemen alle mensen in de bus de emotie over. Zo gaat het door totdat alle leerlingen in de bus zitten.
Afsluiting:
Als afsluiting zou je met de hele klas de emotiebus kunnen nabootsen. Hierbij zitten er al wat leerlingen in de bus. Je voert deze opdracht precies hetzelfde uit als hierboven is omschreven. Een emotie mag ook meerdere keren aan bod komen. Iedere leerling toont een emotie op een andere manier.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com