Groep: 3 /4
Duur: 45 minuten
Ruimte: speellokaal
Materialen: blok hout, schilderpoppetje
Doel(en):
Inleiding:
In een speelgoedfabriek worden verschillende soorten speelgoed gemaakt. Wij gaan vandaag een houten klaas maken. Haal uit een tas een blokje hout waar houten Klaas in zit verstopt. Je wijst aan waar zijn neus zit. Waar zitten de knieën, de tenen en billen? Laat de leerlingen een blaadje met pistons zien waarop de fases te zien zijn hoe houten Klaas gemaakt wordt.
Warming-up:
Tijdens de warming-up maak je de leerlingen bewust van de verschillende delen van hun lichaam.
Eerst ga je werken aan de gezichtsspieren.
Hé, ik hoor een stekje. Wie was dat?
Kunnen jullie dat ook?
Iedereen gaat smekken hierdoor ontstaat er een smekorkest.
Werken aan de bilspieren.
Kunnen wij onze billen bij elkaar knijpen (als de leerlingen op de grond zitten en ze spannen hun billen aan gaan de leerlingen een stukje de lucht in). Voer dit uit in een wave. Om ste beurt knijpen de leerlingen hun billen samen. Dit zie er echt grappig uit.
Maar je kunt het ook hebben over spanning in je handen (vuisten maken en strekken). Maar het is ook belangrijk dat je de leerlingen verteld wat ontspannen is. Hier kun je kort met de leerlingen over praten.
Kern:
De leerlingen verdelen zich in de ruimte. Ze blijven stil staan want ze zijn een blok hout. De muziek start en de leerlingen luisteren naar de muziek. De houten Klaas wordt gemaakt. Maar dat gebeurt niet in een keer. Eerst wordt het hoofd uitgesneden. Hee, kunnen jullie ook je hoofd bewegen? Ja, hoe dan? (naar links, naar rechts, rondjes draaien, naar voor bewegen etc.) Eerst gebeurt dit nog houterig. Hierna wordt het steeds soepeler. Dan komen de schouders en de armen los, hoe kunnen we onze schouders en armen bewegen? Hierna komt je romp los. Ook hierbij vraag je hoe je kunt bewegen. Blijf wel constant herhalen dat de benen nog altijd stil moeten staan want die kunnen we nog niet bewegen. Hierna worden de benen uitgesneden en kan houten klaas zijn hele lichaam bewegen. Dit gebeurt natuurlijk erg houterig. De leerlingen lopen op het laatste gedeelte van de muziek erg houterig door de zaal.
Afsluiting:
Je voert de dans nog eens uit maar bij het laatste gedeelte steek je de goeiedaghand uit. Je gaat op zoek naar iemand die je een hand kan geven. Als je een hand hebt gegeven wissel je van rechter - naar linkerhand. Je zoekt een vriendje met de juiste goeiedaghand.
Samen met de leerlingen ga je kijken of het stuk hout in je tas ook echt is veranderd in een houten Klaas. Pak een schilderpoppetje uit je tas. He het is gelukt! Kan houten Klaas alleen zijn hoofd bewegen? Loop zo nog eens alle handelingen na en blik terug op wat jullie hebben gedaan.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com